Jelentős az eltéréseket fedezhetünk fel a két ország közlekedési kulturáját összehasonlítva. Ezzel gondolom nem árultam el nagy meglepetést, de nézzünk azért egy pár konkrét esetet, itt-ott videóval.
Bunkók itt is vannak, csikket is dobnak ki az ablakon, a követési távolság sem mindig stimmel, de azért...
Autópálya: még sosem villantottak rám, vagy tették ki a bal indexet, ha meg akartak előzni, hanem tisztes távolságban jöttek mögöttem, amíg le nem takarodtam. Kamiont előznek sokan? Szépen felsorakozik mindenki a belsőben és egyenként elmennek mellette, senki nem suhan végig jobbról.
Bicikli: teljesen egyenrangú résztvevője a közlekedésnek, olyannyira, hogy országúton például addig megy mögötte 10-zel az autó, amíg senki nem jön szembe, majd csak akkor előz, teljesen áttérve persze a szembejövő sávba.
+ alakú kereszteződés: ahogy elindulnak egymással szemben a sávok két irányban, ezzel egyidőben a balra, nagyívben kanyarodók is behúzódnak a kereszteződés közepéig. Majd ha eltűnt az utolsó egyenesen haladó (ha pirosat kap, egyet villant, hogy indulhatsz a balra - lásd a köv. videó) elindulnak, a lámpák pedig úgy vannak beállítva, hogy oldalról még megvárja az átcsorgó balkanyarosokat.
Kanyarodósáv: bármennyire is hosszan kell felsorakozni, és mellette két üresen álló sáv megy egyenesen, senki nem húz végig a sor mellett, hogy aztán bevágjon a sor elé. Ahol van buszsáv, az is pesze szent.
Negatívum: valamiért úgy tanítják a benszülötteket, hogy indexelni a kanyarodósávba történő behajtás előtt -től egészen a kanyarodás befejezéséig kell. Ez azért hülyeség, mert - különösen este (lásd köv. videó) borzalmas - néha 3 percig ott villog ez ember szeme előtt egy indexlámpa, aminek információtartalma - lévén kanyaródósáv - eleve semmi nincs.
Villamosmegálló: főleg külvárosi részeken nem építenek villamosmegállót, hanem a járdán van egy tábla, ott megáll a gépezet, az emberek pedig az úttesten át átkászálódnak. Az autók megállnak a villamos mögött és addig nem indulnak el, amíg az ajtók be nem csukódtak. Most képzeljétek ezt el mondjuk Kispesten...
Nincsen kézemelgetés, meg vészvillogózás, ha valaki mondjuk beenged a sávba, vagy ha valami apró figyelmességgel tudatja veled: tisztában van azzal, hogy nem egyedül közlekedik. Itt ugyanis ez tök normális dolog, működik is tökéletesen a zippzár-elv, ha két sávból egy lesz.
Persze, hogy nem ad gázt, hogy a távoli zöldet elérje, és persze, hogy kanyarodásnál és a zebránál átengedi a gyalogost, aki nem hajol meg a poros földig ezért hálából.
Az okok a legendás fegyelmezettségben és a legendás büntetésekben keresendők, mely utóbbit e sorok írójának is volt balszerencséje több alkalommal kiköhögni, amikor még fiatal volt.